HomeBlogE-mailmarketingE-mailmarketing voor personal trainers: De basis principes

E-mailmarketing voor personal trainers: De basis principes

De meeste personal trainers zetten e-mail alleen in om hun klanten op de hoogte te houden wanneer er veranderingen plaatsvinden of om een herinnering te sturen van een gemaakte afspraak. Wist je dat e-mails ook goed ingezet kunnen worden als marketing tool voor nieuwe klanten? In deze blog leg ik je uit hoe jij als personal trainer e-mailmarketing kan toepassen.

2 belangrijke redenen waarom elke trainer en coach e-mail marketing moet toepassen

Ik geloof er 100% in dat e-mail marketing een krachtige tool is om in te zetten als je meer personal training klanten wilt. Verschillende e-mail marketeers zeggen dan ook wel eens “Money is on the list”. En dat is het ook.

Uit de resultaten, van de Nationale E-mail Benchmark 2021, blijkt dat e-mail nog steeds het belangrijkste kanaal is voor verschillende bedrijven.

Benchmarkcijfers email

Gemiddelde Open Rate van e-mails is 24,15%.

Gemiddelde Click Through Rate is 4,41%.

De beste tijd om een email te versturen naar consumenten is, volgens het onderzoek, tussen 16.00 en 22.00 uur. Natuurlijk ligt dit wel aan de soort e-mail die je verstuurt.

Top of the mind

Het is belangrijk dat jij TOMA (Top of The Mind Awareness) creëert bij jouw klanten, zodat potentiële klanten meteen aan jou denken wanneer zij aan de slag willen gaan met een personal trainer. Jij moet als eerste bij hen omhoog komen als ze alleen al denken aan fit worden. Jij bent dé specialist op het gebied van voeding en training. Alleen moet je dit wel kunnen onderbouwen.

E-mailmarketing wordt door veel ondernemers nog onderschat, maar ken jij een groot bedrijf dat geen e-mailmarketing toepast? Ik ook niet.

Als personal trainer zijnde kan het vervelend zijn als mensen hun training afzeggen, omdat dit vaak zorgt voor een gat in je agenda. Het liefst plan jij trainingen direct achter elkaar in, zodat jij in een keer door kan werken.

Agenda vullen

Als je een lege plek in je agenda hebt, kan jij je leads een e-mail sturen dat jij de mogelijkheid hebt om morgen om “ 11.00 uur” een proeftraining te doen. Je creëert hiermee meer urgentie, omdat er maar 1 plek beschikbaar is. Op die manier kan jij slim gebruik maken van je mailinglijst en er tegelijkertijd voor zorgen dat je agenda goed gevuld blijft.

3 voordelen van e-mail marketing voor personal trainers

Zoals je al een beetje op hebt kunnen vatten weet je dat ik fan ben van e-mailmarketing. Nu ik je hierboven al twee belangrijke redenen heb gegeven om e-mailmarketing toe te passen, ga ik je nu vertellen wat de echte voordelen zijn.

Geen algoritme

Een belangrijk en groot voordeel van een e-maillijst is dat jij geen last hebt van een bepaald algoritme, zoals bij Facebook of Instagram. Je bent begonnen als personal trainer, omdat jij zelf je werktijden in wilt vullen en omdat je het leuk vindt om mensen te helpen. Met e-mail marketing ben jij de baas. Je bepaalt namelijk zelf wat er in de e-mail staat en wanneer je deze gaat versturen.

Helaas kan je niet bepalen of mensen de e-mail ook daadwerkelijk openen, maar hier kan je wel bepaalde trucs op toepassen.

Laag in kosten

Het versturen van een e-mail kost je praktisch gezien niks. Je kan gewoon je standaard e-mail programma gebruiken die al gekoppeld is aan jouw hosting. Er bestaan verschillende softwares zoals: Mailchimp, SendinBlue of Active Campaign, waarmee je makkelijk nieuwsbrieven kan versturen naar verschillende klanten of er een automatiseringen van kan maken. Er zijn veel gratis programma’s te vinden, maar als je gebruik wilt maken van extra functies dan betaal je vaak een kleine maandelijkse bijdrage.

Eenvoudig te gebruiken

Iedereen kan een e-mail schrijven en ook iedereen kan een e-mail sturen. Als je kijkt naar andere marketing mogelijkheden voor personal trainers zoals adverteren of bloggen heb je vaak meer technische kennis nodig dan bij e-mailmarketing. Je kan een simpele e-mail typen in je huidige mailprovider of je kan gebruik maken van een e-mail software zoals Active Campaign die gebruik maakt van standaard templates.

Hoe pas je e-mailmarketing toe?

Als jij tot hier bent gekomen, dan weet je dat e-mailmarketing een slimme tool kan zijn om meer personal training klanten te krijgen. Goed, ik heb je overtuigd. Dan is het nu tijd voor de praktische kant.

Software

Om het vooral voor jezelf makkelijk te maken raad ik je aan om gebruik te maken van een e-mail software pakket zoals Active Campaign. Zelf ben ik hier enorm fan van en heb ik dankzij AC heel makkelijk nieuwsbrieven en funnels kunnen maken. Zelfs als je een leek bent op het gebied van e-mailmarketing, kan je dit gemakkelijk toepassen als onderdeel van je marketingstrategie.

Voordelen van Active Campaign

  • Eenvoudig te gebruiken
  • Vaste templates
  • Snelle support
  • V.A. 9 euro per maand
  • In het Nederlands
  • Automatiseringen
  • Te gebruiken als CRM Koppeling met diverse websites
  • A/B testen Segmenteren
  • OR & CTR meten

Wil je Active Campaign uitproberen? Klik dan op onderstaande link: https://mbsy.co/activecampaign/96273921

Door te werken met een software kan je campagnes mooi inrichten, analyses maken en e-mails automatisch laten versturen. Op deze manier kan jij heel eenvoudig een professionele e-mail versturen op automatische piloot.

E-maillijst vullen

Om e-mail te versturen is het natuurlijk wel belangrijk dat jij mensen op je mailinglijst hebt staan. Je kan oude en huidige klanten al een e-mail sturen, om op die manier extra waarde te geven. Bij huidige klanten kan je bijvoorbeeld tips geven over hoe zij nog betere resultaten kunnen behalen en oude klanten kan je proberen te overtuigen om opnieuw met je aan de slag te gaan.

Vul je e-maillijst met een weggever

Een weggever is een e-book, recept, workout of video die jij aan mensen ‘gratis’ weggeeft in ruil voor hun e-mail adres. Dit is een populaire strategie om op een snelle manier je lijst te vullen met nieuwe e-mails en potentiële klanten. Je weggever of leadgeneratie kan je gebruiken als strategie om je lijst te laten groeien. Marketeers noemen dit vaak ook wel een ‘soft conversion’, het is geen directe conversie die geld oplevert maar kan in de toekomst wel veranderen naar een ‘harde’ conversie.

Voorbeelden van weggevers:
  • E-book
  • Gratis workouts
  • Recepten
  • Videotraining
  • Checklist
  • Fysiek boek
  • Gratis voedingsplan
  • Online cursus

Op deze manier kan jij er voor zorgen dat jouw mailinglijst groeit en kan jij e-mailmarketing toepassen om mensen op je mailinglijst klant te maken.

Strategie

Net zoals elk marketingmiddel dat jij wilt inzetten, is het ook bij e-mailmarketing belangrijk om een strategie te hebben.

Welke dag(en) verstuur jij een e-mail en met welke inhoud?

Het beste is om elke week op dezelfde dag en rond hetzelfde tijdstip te mailen.

Netflix effect

Ken je dat gevoel dat je wel eens zit te wachten tot Netflix de volgende aflevering van je favoriete serie online plaatst? Dit gevoel wil jij ook creëren voor de mensen in je mailinglijst.

Maak daarom voor jezelf een duidelijke planning met wanneer jij de e-mail gaat maken en wanneer jij deze verstuurt. Net zoal social-media kan je natuurlijk voorruit werken en alvast meerdere e-mails klaar zetten, zodat je hier maar eens per maand een aantal uur voor in hoeft te plannen.

A/B testen

Marketeers zijn gek op data. Op basis van data kan je namelijk bepaalde conclusies trekken en kijken wat werkt voor jouw doelgroep. A/B testen is een manier waarbij je variabele gaat testen. Wil je weten of het voor jouw doelgroep het beste is om in de ochtend of avond te mailen? Test dit door de ene helft in de avond een mail te sturen en de andere helft in de ochtend. Op basis van dit soort tests kan jij weten wat voor jou het beste werkt.

Voorbeelden van tests:

  • Tijdstip
  • Onderwerpregel
  • Met of zonder afbeelding
  • Call 2 action
  • Segmenteren
  • Lengte van de mail

Om ervoor te zorgen dat jouw mails zoveel mogelijk geopend worden is het belangrijk om je maillijst te segmenteren. De snelgroeiende trend die we steeds meer terug gaan zien op websites en in content is personalisatie. Dit kan je toepassen binnen je email strategie door te segmenteren. Heeft een persoon een e-book gedownload over afvallen? Dan is deze persoon dus geïnteresseerd in content wat gaat over afvallen of gezonde recepten. De kans is kleiner dat deze persoon een e-mail of een blog gaat lezen over aankomen, omdat dat op dit moment niet relevant is. Probeer dus van te voren je contacten te segmenteren en alleen relatieve content te sturen. Zo vergroot je de kans dat je mail gelezen worden en dat ze overgaan tot een bepaalde actie, zoals het aanvragen van meer informatie over je manier van lesgeven.

Begin met schrijven

Nu je een strategie hebt gemaakt met wanneer je gaat mailen is het belangrijk om dit ook in de praktijk toe te passen. Je wordt het beste in e-mails schrijven door het ook daadwerkelijk te doen. Hoe meer e-mails jij schrijft, des te beter ze worden. Het is alleen belangrijk dat jij vandaag nog begint. Typ eens je eerste e-mail en begin met een onderwerp waar je makkelijk over kan schrijven.

Het is belangrijk om content / e-mails te maken die jouw doelgroep aanspreekt. Begin daarom met het delen van tips of een leuk verhaal over jezelf. Je wilt met e-mailmarketing niet te veel nadruk leggen op promotie en dit alleen gebruiken voor de momenten dat het echt nodig is.

Schrijftips voor e-mail

  • Spreek de lezer aan bij zijn voornaam
  • Zorg dat je tekst leesbaar blijft
  • Gebruik niet te veel vakjargon
  • Maak de opmaak zo simpel mogelijk
  • Vraag niet te veel van je lezer en stuur maximaal naar 1 link/ doel.

Geduld

Net zoals alle marketingtools die jij inzet om je omzet te verhogen en meer aanvragen te krijgen voor personal trainingen is het belangrijk dat je geduld hebt. Op IG groei je ook niet binnen 1 week naar 10K volgers en heb je een swipe up actie te pakken. Je hebt geduld nodig om beter te worden; Je hebt geduld nodig om je lijst te laten groeien.

Belangrijke cijfers om in de gaten te houden

Met online marketing is het belangrijk dat jij resultaten meetbaar maakt. Op basis van de resultaten kan jij namelijk je actie optimaliseren. Binnen e-mail zijn er een aantal KPI’s die je in de gaten moeten houden.

OR = Open Rate

Open Rate is het percentage dat je e-mails geopend zijn. Dit kan je berekenen door te kijken hoeveel procent van jouw mailinglijst je mail heeft geopend. De gemiddelde OR op de B2C markt is 32,49%.

Click through Rate (CTR)

De CTR is het percentage van je e-mailontvangers, dat op één of meerdere links in één bepaalde e-mail heeft geklikt. Dit kan je meten door het aantal (unieke) klikken te delen door het aantal verzonden e-mails en dit te vermenigvuldigen met 100. De gemiddelde CTR op de B2C markt is 12,11%.

Conversiepercentage

Het conversiepercentage is het percentage van je e-mailontvangers dat op een link heeft geklikt en/of een gewenste actie heeft voltooid. Dit kan bijvoorbeeld zijn het reageren op de mail voor een gratis proefles. Het conversiepercentage van e-mail ligt gemiddeld op 1,22%.

Bouncepercentage

Het bouncepercentage is het percentage van je totaal aantal verzonden e-mails dat niet kon worden geleverd in de inbox van de ontvangers. Dit percentage wil je dus liefst zo laag mogelijk houden. De gemiddelde bouncepercentage is 0,4%.

Meest gemaakte fouten

Helaas zie ik nog veel fouten gemaakt worden binnen e-mailmarketing, omdat ik dit artikel praktisch wil houden wil ik je nu meer vertellen over de meeste gemaakte fouten binnen e-mailmarketing en hoe jij deze fouten kan voorkomen.

Noem het geen nieuwsbrief

De grootste valkuil binnen e-mailmarketing is om e-mail in te zetten als een nieuwsbrief. Tegenwoordig zijn mensen net zo allergisch geworden voor nieuwsbrieven als voor folders. Het is dan ook belangrijk om je wekelijkse mail GEEN nieuwsbrief te noemen. Noem het bijvoorbeeld Wekelijks fitness tips of Sportief bericht, maak het aantrekkelijk voor de lezer.

Meerdere call 2 actions

In je mail wil je maar 1 call 2 action hebben, waarop je wilt sturen. Meerdere call 2 actions zorgt er alleen maar voor keuzestress en maakt dat mensen alsnog nergens op klikken. Wil je dat mensen contact met je opnemen voor een proeftraining? Schrijf dan een e-mail met de call 2 action om contact op te nemen en niet om ook nog je nieuwe blog te lezen.

Alleen een e-mail sturen als je een aanbieding hebt

Als jij alleen maar een e-mail stuurt als je een nieuwe aanbieding hebt, dan ben je net als die gladde verkoper aan je voordeur. Je doet liever de deur dicht dan dat je met de persoon in gesprek gaat. Je wilt waarde geven. Natuurlijk mag je af en toe een aanbieding doen, want jouw schoorsteen moet ook branden. Voorkom echter dat je alleen maar sales gerichte e-mails stuurt. Mensen schrijven zich namelijk net zo makkelijk uit als in. Als jij alleen een aanbieding stuurt die niet aansluit op de behoefte dan is de kans groot dat dit als irritant wordt ervaren. Dit is een goede reden voor iemand om zich uit te schrijven.

10 e-mail ideeën voor PT’s

Als afsluiting heb ik nog 10 e-mail ideeën, die jij kan gebruiken om te starten met e-mailmarketing.

  1. Persoonlijke update over je trainingen
  2. Nieuwe workouts
  3. Nieuwe recepten
  4. Nieuwe blogs aankondigen
  5. Persoonlijk verhaal over een trainer
  6. Recensie van een klant
  7. Aankondiging nieuwe (uitleg) video
  8. Uitleg van oefeningen
  9. Tips & tricks
  10. Samenwerkingen aankondigen

Begin met e-mailen, het liefst vandaag! Schrijf je eerste e-mail en laat van jezelf horen. Zorg dat je Top of The Mind blijft en wees consistent. Pas bovenstaande tips en tricks toe en vul je agenda met personal training.

http://maydium.nl

Nigel is ex-personal trainer en online coach en nu eigenaar van Marketingbureau Maydium. Geen trainer of coach meer, wel dezelfde drive om impact te maken!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Snelle links

Copyright: © 2023 Maydium