HomeBlogCopywriting3 copywriting formules voor je salespage!

3 copywriting formules voor je salespage!

Binnen de wereld van copywriting werken we graag met formules die het schrijven makkelijk maken. Zo kan je ook voor je salespagina gebruik maken van formules die helpen bij de inrichting van de pagina. Door gebruik te maken van copywriting formules werk je aan de hand van een framework. Dit is een stuk beter voor een efficiënt werkproces en voor het maken van een converterende pagina.

AIDA copywriting formule

De AIDA formule is de bekendste van de 3 formules die we in dit artikel gaan behandelen.

De formule bestaat uit de volgende elementen

A – Aandacht

We hebben het al eerder gehad over de aandacht grijpen van de bezoeker. Je wilt je bezoeker binnen 5 sec het idee geven dat ze op de juiste plek zijn. Pakkende headlines zijn hierbij dus belangrijk.

I – Intresse

Aandacht gegrepen? Tijd om ervoor te zorgen dat de bezoeker meer geïnteresseerd wordt in je product/dienst. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een probleem bloot te stellen, waar jij natuurlijk de perfecte oplossing hebt.

D – Verlangen (Desire)

De derde stap in deze formule is het zorgen voor verlangen. De bezoeker herkent zich in het probleem wat je eerder al hebt beschreven, nu is het tijd om de bezoeker te laten merken dat jouw oplossing het beste is.

In dit onderdeel kan je vooral ingaan op de oplossing die jij kunt bieden voor de problemen van jouw bezoeker. welke manier jij de oplossing hebt voor de probleem van de bezoeker. En onthoud; praat hier in termen van jouw doelgroep!

Een andere manier om het verlangen te vergroten is door te laten voelen wat je bezoeker allemaal mis zal lopen wanneer hij jouw dienst of product niet koopt.

Niemand vindt het namelijk leuk om dingen te missen. Dus als je slim inspeelt op deze emotie, dan kan het verlangen naar jouw product alleen maar groter worden bij je bezoeker.

Dit is ook precies de plek waar het goed is om social proof terug te laten komen. Heb je al resultaten die je kan laten zien? Plaats die dan zeker op de website! Zo kan je ervoor zorgen dat de bezoeker nog meer verlangt naar jouw product/dienst.

A – Actie

De laatste stap is natuurlijk de belangrijkste stap. Zorgen dat de bezoeker actie onderneemt. Hoe duidelijker jij bent naar je bezoeker, hoe sneller hij of zij een bestelling zal plaatsen op jouw website. Urgentie Om ervoor te zorgen dat mensen extra druk voelen om actie te ondernemen kan je gebruik maken van urgentie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dat je nog maar 3 plekken over hebt voor een proeftraining.

TIPS formule

De TIPS formule is minder bekend en wordt beschreven in een het boek ‘Persuasive Copywriting’ van Andy Malsen. De TIPS formule bestaat uit de volgende elementen:

T – Tempt

Deze formule begint niet met aandacht, maar juist met verleiden. Op het begin van je salespagina moet je de bezoeker verleiden om oprecht verder te willen lezen. Dit moet je dus meenemen in het maken van je header (eerste gedeelte van de website). Het is belangrijk om hier direct een bepaalde emotie te triggeren, want de ervaren emotie zal resulteren in volgende handeling.

I – Influence

De volgende stap binnen de TIPS formule is het beïnvloeden van de bezoeker. We willen dat de bezoeker een bepaalde handeling gaat uitvoeren, maar voordat we daarop ingaan willen we eerst geloofwaardigheid en vertrouwen opbouwen.

Je kan hier bijvoorbeeld storytelling toepassen en een succesverhaal delen, waar jouw product/dienst perfect op aansluit. Of je kan de bezoeker beïnvloeden door testimonials te delen.

P – Persuade

Je bezoeker is nieuwsgierig, het enige wat we nu nog moeten doen is de bezoeker overtuigen om jouw product/ dienst af te nemen. Nu kunnen we ingaan op de voordelen en dan met name het eindresultaat van jouw product/dienst voor de gebruiker. En ook hier weer. Bulletpoints.

Om de bezoeker extra te overtuigen kan je ook hieronder weer recensies plaatsen die direct gekoppeld zijn aan de voordelen.

S- Sale

De laatste stap binnen deze formule is verkopen. Pakkende call 2 actions, duidelijke weergave met wat ze kunnen verwachten en eventueel een FAQ die de bezwaren weg zal nemen.

PASTOR

De meest uitgebreide en een hele fijne formule is de PASTOR formule. Een veelgebruikte formule die je bijvoorbeeld ook kan toepassen bij je e-mails of advertentieteksten.

Problem

Aan het begin van je salespagina benoem je het probleem of juist de pijnpunten van je doelgroep. Probeer je ook hier weer te verdiepen in de problemen van je persona!

Agitate

Het probleem is duidelijk. Het is nu belangrijk dat de gevolgen van het probleem wordt omschreven. Wat als mensen het probleem niet aanpakken? Stel iemand heeft last van overgewicht. Wat gebeurt er als de persoon niet afvalt? Een nog hogere BMI.

Wat kan resulteren in dat hij of zij niet meer in staat is om met kinderen te kunnen spelen. Of erger nog, zijn of haar kleinkinderen niet kan mee maken vanwege gezondheidsproblemen. Ga niet gelijk overdrijven, maar maak het duidelijk voor de klant.

Solve

Nu komen we bij de oplossing van de problemen. Jouw product of dienst. Hoe speelt jouw product of dienst in op de pijnpunten/ problemen van de klant? Waarmee help jij de klant echt? Dit kan je bijvoorbeeld weer vertellen in een duidelijke omschrijving, maar natuurlijk ook door het gebruiken van video’s of afbeeldingen

Testimonials

Jij bent de oplossing voor het probleem, maar ben jij wel goed? Onderbouw dit met testimonials van oude klanten! Of vertel een klantcases, waarbij het probleem en de oplossing duidelijk naar voren komt! Offer Nu pas komt je aanbod van pas. Vertel meer over je product of dienst, wat kunnen klanten allemaal verwachten? Is er een speciale aanbieding waar mensen gebruik van kunnen maken?

Response

De laatste stap in elke formule is altijd mensen overhalen tot actie. Duidelijke call to actions en eventueel een vragenlijst. Zorg ervoor dat mensen klikken en in actie komen. Laatste tip…

Beginnen en testen van je salespagina

Veel ondernemers die zijn bang om pagina’s te maken, omdat ze bang zijn dat ze het niet goed doen. Na het lezen van dit artikel weet je precies welke elementen een salespagina moeten bevatten en weet je welke indeling die moet hebben. Begin met schrijven en test het onder je doelgroep.

http://maydium.nl

Nigel is ex-personal trainer en online coach en nu eigenaar van Marketingbureau Maydium. Geen trainer of coach meer, wel dezelfde drive om impact te maken!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Snelle links

Copyright: © 2023 Maydium