HomeBlogAdverterenDé basis van een succesvolle Facebook advertentie voor personal trainers

Dé basis van een succesvolle Facebook advertentie voor personal trainers

Adverteren op Facebook kan je helpen om meer leads en klanten voor je sportschool of personal training business te krijgen. De lockdowns hebben waarsschijnlijk niet geholpen om je ledenaantal te laten groeien of deze zijn zelfs iets afgenomen. Tijd dus om marketingstrategieën toe te passen die je klanten opleveren. In deze blog leg ik je de basis uit van een succesvolle advertentiestrategie die sportscholen en personal trainers gaan helpen om weer (nieuwe) klanten te werven.

Waarom adverteren op Facebook meer leads op kan leveren voor personal trainers

Elke personal trainer is op zoek naar meer klanten, alleen om meer klanten te krijgen heb je leads nodig. Als je in een sportschoolketen werkt zoals Basic-fit, zit je al in een vijver met potentiële klanten. Dan is het aan jou om deze kans te benutten en een koude acquisitie te doen. Alleen als je net begonnen bent of je geeft training in een kleinere sportschool/ privé studio, dan kan het slim zijn om te adverteren op Facebook.

Alleen waarom zou je hiermee moeten beginnen?

In onderstaande afbeelding zie je dat Facebook minimaal 10,4 miljoen Facebook gebruikers heeft en Instagram 5,9 miljoen. Hele grote kans dus dat jouw doelgroep ook tijd doorbrengt op deze kanalen. Tijd dus om die targetten met Facebook advertenties.

Weergave van social-media gebruikers in Nederland

Betere zichtbaarheid en naamsbekendheid

Adverteren is eigenlijk niets anders dan geld geven aan Facebook (of een ander platform), om jouw advertentie te verspreiden. Als personal trainer die lokaal aanwezig is, kan het dus goed zijn om een advertentie te draaien die bijdraagt aan het vergroten van je lokale zichtbaarheid en naamsbekendheid.

In Facebook kan je namelijk heel lokaal targeten en kan je ervoor zorgen dat veel mensen te weten komen dat jij een personal trainer bent. Zo kan je advertenties vertonen aan mensen die in een bepaalde stad wonen of zijn geweest.

Stel je hebt een eigen studio of je geeft training in een sportschool die wat kleiner is, dan is het goed om iets te doen aan je naamsbekendheid.

Wist je dat mensen gemiddeld 7 keer een bedrijf moeten zien, voordat ze overgaan tot een aankoop of kennismaking?

Je vrienden en familie weten waarschijnlijk wel dat je trainer bent, alleen nog niet het hele dorp. Draai bijvoorbeeld een promotiecampagne waarin je weergeeft wie je bent en wat je mensen te bieden hebt.

Systeem voor meer leads

Door te adverteren kan jij er achter komen met welk systeem of via welke weg jij makkelijk leads kan krijgen. Een systeem voor leads is belangrijk als je wilt groeien in je bedrijf. Je wilt er namelijk achter komen via welke weg jij het efficiëntst nieuwe klanten kan krijgen en adverteren op Facebook is daarvoor een mogelijkheid.

Voorbeeld:

Stel je hebt een leadcampagne draaien, waarbij je mensen naar een landingspagina stuurt waar mensen zich aan kunnen melden voor een proefles. Je hebt een budget van 100 euro en je krijgt bijv. 500 mensen op die pagina.

Uit de resultaten blijkt dat 1% van je bezoekers een aanvraag doet voor een proeftraining, dus dat zijn 5 nieuwe proeftrainingen. 5 nieuwe leads hebben je dus 20 euro gekost. Van deze 5 leads weet je 20% echt klant te maken voor een personal trainingstraject, waarbij elke klant minimaal 40 euro per week oplevert.

Dat is dus twee nieuwe klanten voor 100 euro, waarmee je na 1,5 week al je advertentiebudget hebt terugverdiend.

Als jij je cijfers weet is het ook makkelijk om op te schalen, waarnaar je kan gaan testen wat het doet als jij je budget verhoogt naar 500 euro. Haal je dan ook 5 keer meer leads binnen? Interessant om uit te proberen!

Je ledenaantal uitbreiden

Je bent waarschijnlijk geen ondernemende personal trainer geworden, omdat je 40 uur zelf personal training wilt geven. Je hebt ambitie en drive. Het liefst wil je doorgroeien naar een eigen studio of misschien wel een complete sportscholen met trainers onder je.

Om je bedrijf op te schalen en te laten groeien heb je systemen nodig.

Als jij er achter bent gekomen wat je systeem voor leads is, dan is het dus ook makkelijk om op te schalen. Het enige doel wat je hebt is meer kennismakingsgesprekken of proeftrainingen. Als jij een manier (of manieren) hebt gevonden, dan is het ook makkelijker om je bedrijf hiermee te laten groeien.

Werkt het Facebook advertentie trucje voor jou?

Dan kan dit ook werken voor de trainers die voor je gaan werken.

Beter meetbaar dan offline marketing advertenties

Veel personal trainers of fitness trainer zie ik vaak blijven hangen in het offline marketing gedeelte. Wat ik aan de ene kant snap. Personal training is een offline dienst en als jij werkzaam bent in een fitnessketen dan is het ook makkelijk om via offline marketing aan nieuwe klanten te komen.

Alleen offline marketing campagne is niet zo gedetailleerd meetbaar als een online marketingcampagne. Als je reclame wilt gaan maken dan wilt je natuurlijk dat het iets oplevert. Binnen de marketing termen spreken we dan vaak over ROI of ROAS

ROI betekent Return On Investment.

ROAS betekent Return On Advertising Spend. Je wilt dus weten wat het je oplevert als jij geld investeert in een marketingcampagne. Op het begin is dit moeilijk meetbaar en kan niemand je van te voren zwart op wit beloven wat de uitkomst zal zijn. Elke campagne zal getest moeten worden en uiteindelijk kan je dankzij de data en resultaten je cijfers verbeteren. Als je een offline campagne gaat draaien dan kan je wel meetbaar maken hoeveel aanvragen je krijgt en hoeveel je nieuwe klanten er uit haalt.

Alleen je kan bijvoorbeeld niet meten: Hoeveel mensen heeft het bereikt? Het percentage man/ vrouw. Wat is de leeftijd? Waar heeft deze persoon mijn advertentie gezien? etc.

Facebook geeft je data. Data die jij kan optimaliseren voor betere resultaten. Later in deze blog ga ik in over 5 veelgemaakte fouten bij het adverteren op Facebook.

Manieren om te adverteren op Facebook

  • Kiezen voor verkeer naar je website/ pagina/ social-media;
  • Bereik van een bericht vergroten;
  • Conversie; sturen op een aankoop of lead aanvraag via je landingspagina;
  • Leadformulier inzetten om leads te verzamelen;
  • Contact met opnemen d.m.v. Whatsapp of Messenger.

De basis van een succesvolle Facebook advertentie

Lets go, tijd om te adverteren. Door wat jij hierboven hebt gelezen ben jij enthousiast over het draaien van een Facebook campagne, alleen waar begin je. Adverteren op Facebook is best een technisch spelletje waar je veel van af moet weten.

Er zijn namelijk verschillende instellingen die je moet maken om een campagne op te zetten, alleen het begint allemaal bij een strategie. Om een Facebook advertentiestrategie te bedenken kan je bijvoorbeeld werken met de See, Think, Do, Care formule.

See, Think, Do, Care formule

See, think, do, care is een marketingmodel van Google dat is ontwikkeld door Avanish Kaushik. Bij dit model ligt de focus op een klantgeoriënteerde in plaats van een product georiënteerde aanpak. Deze formule bestaat uit vier verschillende fasen:

  1. De SEE fase (bewustwording)
  2. De THINK fase (overweging)
  3. De DO fase (aankoop)
  4. De CARE fase (binding behouden met een klant)

See fase

De ‘See’ fase is de fase waarin je de klant bewust maakt van jouw bestaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan dat jij aan het scrollen bent op social media en opeens een advertentie tegenkomt van een product wat je eigenlijk niet nodig hebt, maar wel interessant vindt. Je was niet bewust op zoek naar dit product, maar aangezien jij het nu tegenkomt ben je er wel al wat meer in geïnteresseerd en ga je naar de think fase.

Think Fase

In de ‘Think’ fase ben je al wat specifieker aan het oriënteren en maak je een overweging. Stel dat persoon A wilt afvallen, dan kan het zijn dat hij op zoek is naar een manier hoe hij dit gaat aanpakken. “Schakel ik een coach of een personal trainer in? Ga ik opzoek naar een dieetboek of ga ik het zelf proberen door blogs te lezen?” Aangezien persoon A al onderzoek heeft gedaan over afvallen door websites te bezoeken of social media posts te liken die hierover gaan, weet Facebook dat jij hier interesse in hebt.

Ze zeggen ook wel eens, Facebook krijgt zoveel data van je dat Facebook eerder weet dat je zwanger bent dan jijzelf!

Door middel van een Facebook advertentie kan je hierop inspelen. Persoon A wilt afvallen, maar is er nog niet over uit hoe hij dit wilt doen. Op social media ziet hij een advertentie voorbij komen van een personal trainer die een speciaal programma heeft ontwikkeld voor mensen die willen afvallen. Hij hoeft niet direct te beginnen, alleen hij kan wel direct een gratis intake aanvragen. Grote kans dat hij dit gaat doen toch? Dat is dus precies hoe je mensen door middel van een Facebook advertentie over kan halen om over te gaan naar de volgende stap.

Do fase

De volgende fase in dit marketingmodel is de ‘Do’ fase. De fase waarin de persoon al weet dat hij of zij een personal trainer nodig heeft, alleen nog moet kiezen welke. Het doel is dus om die persoon over te halen om voor jou te kiezen. Als je de vorige fases van het model hebt gebruikt, dan is de doelgroep nu inmiddels bekend met je bedrijf. Ze hebben advertenties van je gezien en hebben waarschijnlijk een kijkje genomen op je Social-Media kanalen en website.

Om op deze fase in te spelen, stuur je mensen dus toe naar een pagina of formulier waarin ze de gegevens achter kunnen laten voor een proeftraining. Binnen de e-commerce bedrijven zijn dit campagnes waar ze bijvoorbeeld al de producten laten zien.

Care fase

‘Care’ fase is customerservice en ervoor zorgen dat klanten een ultieme klantbeleving hebben. Zoals je weet levert een tevreden klant meer op dan een ontevreden klant. Je kan bijvoorbeeld een campagne opstellen van mensen die een recensie achterlaten of een vriend mee nemen voor een training. Dit is wel alleen aan te raden bij veel leden.

Bij E-commerce bedrijven is dit makkelijk, omdat ze vaak een groot klantenbestand hebben. Een succesvolle Facebook campagne begint dus bij een strategie en dit marketingmodel gaat je hierbij helpen.

Hulp nodig bij je strategie?

Plan gerust een kennismaking in!

5 fouten bij het adverteren op Facebook

Marketeers zijn dagelijks bezig met het adverteren en nog steeds leren ze elke keer dag meer. Ook het adverteren op Facebook veranderd keer op keer en wordt eigenlijk steeds moeilijker. De concurrentie wordt hoger, de kosten nemen toe en dankzij de privacyregels kan je steeds minder specifiek targeten. Als je hier zelf mee aan de slag wilt gaan dan wil ik niet dat je fouten gaat maken. Fouten maken kost je namelijk geld. In het begin betaal je al lesgeld, zonde als je ook nog eens extra moet betalen van fouten die je had kunnen voorkomen.

1. Aan de slag gaan zonder strategie

Hierboven hebben we al eerder vermeld hoe belangrijk een strategie is, maar nog steeds zie ik mensen adverteren zonder strategie. Een marketingcampagne kan alleen een succes worden als jij en/of je team hier goed over hebben nagedacht. Jij of jouw team kent je doelgroep en je bedrijf het beste, dus jullie weten ook wat er nodig is om potentiële klanten over te halen tot een proeftraining. Denk dus van te voren je totale campagne uit met o.a. het See, Think, Do, Care model.

Denk na over welke doelgroep jij wilt bereiken, wat voor advertentiemateriaal jij wilt laten zien, welke teksten je wilt maken, wat je budget is, welke actie klanten moeten uitvoeren en hoe jij die leads op gaat pakken. Een leadcampagne bijvoorbeeld werkt het beste als jij zo snel mogelijk die leads kan contacteren.

2. Klikken op ‘Bericht promoten’

Ken je die blauwe knop die je wel eens ziet bij je eigen bericht met ‘Bericht promoten’ er op? Daar moet je van af blijven. Dat is de makkelijke optie om te adverteren, maar gelijk ook de minst winstgevende. Ja, je kan daardoor meer bereik krijgen en misschien wel nieuwe klanten. Alleen je kan veel minder instellingen doorvoeren dan bij een normaal opgezette advertentie. Hoe minder je in kan stellen, hoe minder specifiek jouw campagne gaat zijn, hoe minder specifiek, hoe slechter de resultaten. Zonde van het budget wat je er dan aan besteed dus.

3. Verwachten dat het magie is

Adverteren op Facebook is niet hetzelfde als zwaaien met een toverstaf en zorgen dat er leads aan je voordeur staan. Vroeger was adverteren makkelijker dan nu. Toen kon je nog succesvolle campagnes draaien met nietszeggende producten. Nu is het moeilijker, omdat de concurrentie hoger is dus de kosten zijn hoger en omdat Facebook strengere regels heeft. Meer over het advertentiebeleid van Facebook vind je hier.

Facebook bewaart veel data van de klanten, data die bedrijven kunnen gebruiken. Alleen het doel van Facebook is om zoveel mogelijk mensen gebruik te laten maken van het platform. Meer gebruikers, is meer data en dus meer bedrijven die hierop willen adverteren. Facebook wilt dus aan de ene kant de gebruikers tevreden houden door o.a. alleen advertenties te laten zien die niet kwetsend zijn en die relevant zijn. En aan de andere kant de advertentie’s van de bedrijven alleen laten zien aan de personen waarbij de kans groot is dat ze ook overgaan tot een actie.

Hoe langer je bezig bent met adverteren, hoe meer informatie Facebook heeft over jouw bedrijf en de doelgroep die daar het beste op reageert. In het begin betaal je dus lesgeld, omdat Facebook ook van jou moet leren. Dit alles kost tijd en geld en is het dan ook zeker niet zo dat elke euro die je er insteekt je minimaal twee euro terug geeft.

Niet testen

Marketeers houden van data, want op data kan je sturen. Je kan meer data ontvangen door te testen. De advertentie strategie die jij hebt bedacht klinkt leuk, maar is deze wel echt winstgevend of kunnen we iets testen om het winstgevender te maken?

Bij het instellen van een Facebook advertentie moet je veel instellen en zijn er ook veel variabele waar je allemaal rekening mee moet houden.

Je kan hierbij denken aan:

  • Plaatsing van je advertentie;
  • Doelgroep die je target;
  • De foto of video die je gebruikt;
  • De teksten die jij maakt;
  • Koptitels die je invoert;
  • Budget per dag of looptijdbudget.

Zo zie je dat dit heel veel variabele zijn. Een fout die ik veel beginnende adverteerders zie maken is dat ze 1 campagne maken met 1 tekst en 1 visual. En ik wil jou deze fout niet zien maken. Via Facebook is het makkelijk om te testen, zo kan je twee dezelfde campagnes draaien met bijvoorbeeld een andere visual. Of je kan dynamische ads maken waarbij je 5 verschillende kopteksten, teksten, en visuals gebruikt en dit later gaat analyseren in je data.

Ik raad vooral beginnende adverteerders aan om te beginnen met dynamische advertenties, omdat je dan tegelijk kan testen. Uiteindelijk kan je later nog doortesten met doelgroepen, budget en plaatsing. Alleen eerst wil je er achter komen wat de winnende campagne is. Maak bijvoorbeeld een dynamische advertentie en laat deze eens 14 dagen lopen. Na 14 dagen kan jij de data analyseren en er achter komen wat de winstgevende campagne is.

Geen retargeting campagne maken

Een retargeting campagne is een campagne die je bijvoorbeeld alleen laat zien aan de mensen die op je pagina zijn geweest. Of die 20% van je video hebben bekeken. Een retargeting doelgroep is al bekend met je bedrijf. Daar is de kans dus groter dat zij een dienst bij jou willen afnemen. Vaak zijn de doelgroepen van retargeting campagnes kleiner en hoef je hier dus niet heel veel budget tegenaan te gooien.

Vaak kom je al weg met een retargeting advertentiebudget van €2-€5 per dag.

Retargeting advertenties zijn interessant, omdat je ook de mensen bereikt die misschien twijfelen of vergeten zijn om af te rekenen of gegevens achter te laten. In ons drukke bestaan is de kans groot dat we afgeleid worden. De bel die gaat omdat de postbezorger voor de deur gaat, telefoontje van een collega of een Instagram notificatie kunnen er allemaal voor zorgen dat bezoekers niet overgaan tot een actie. Terwijl ze misschien wel geïnteresseerd zijn in je product of dienst.

Tijd dus om ook je retargeting campagne te maken. Vooral als je werkt met het See, Think, Do, Care model kan je op elke fase (behalve see) een specifieke RT campagne maken.

http://maydium.nl

Nigel is ex-personal trainer en online coach en nu eigenaar van Marketingbureau Maydium. Geen trainer of coach meer, wel dezelfde drive om impact te maken!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Snelle links

Copyright: © 2023 Maydium